Informatie over beroep en opleiding

Telefonist/receptionist

Beroepenfilm

Bekijk de beroepenfilm op YouTube

In dit beroep ben je het visitekaartje van de organisatie. Je zit bij de ingang achter een balie. Het is belangrijk dat je beleefd en vriendelijk bent. Daardoor krijgen mensen een goede indruk van de organisatie. Je ontvangt de bezoekers en je beantwoordt alle telefoontjes die binnenkomen. Je verbindt ze door naar de juiste mensen in de organisatie of je geeft informatie.

Je moet dus goed weten hoe de organisatie in elkaar zit. Wie werkt waar? Wie doet wat? Het werk kan druk en afwisselend zijn. Dan krijg je vier telefoontjes tegelijk en staan er drie mensen aan je balie. Iedereen wil snel geholpen worden. Ook dan moet je vriendelijk blijven.

Meer informatie op www.mbowijzer.nl

Kans op stage

Regio Kans op stage
noord-
oost=/-
middenwest=
noordwest=/-
zuidwest=/-
zuidoost=

Kans op werk

Regio Kans op werk
noord-
oost=/-
middenwest=
noordwest=/+
zuidwest=
zuidoost=

Gewenste studieroute

Om telefonist/receptionist te worden, kies je voor de opleiding Administratief medewerker op niveau 2.

Je leert in deze opleiding over:
- het ontvangen van bezoekers
- het omgaan met een telefooncentrale
- het verwerken van het telefoonverkeer
- het schrijven van telefoonnotities en e-mails
- hoe je gegevens invoert in de computer en eenvoudige formulieren invult

Meer informatie op www.mbowijzer.nl
Welke leerweg heb je nodig?
Je kunt deze opleiding volgen als je een vmbo- diploma hebt in:
- basisberoepsgerichte leerweg

Welke leerweg en sector sluiten het beste aan?
De basisberoepsgerichte leerweg in de economische sector (richting Administratie en Handel en administratie) sluit het beste aan. Ook de basisberoepsgerichte leerweg in de sector Techniek of Landbouw sluit aan. Als je de sector Zorg en Welzijn of Intersectoraal doet, dan is het nodig om één van de volgende vakken in je pakket te hebben:
- wiskunde
- economie
- een vreemde taal